Erik Skarp, VD och grundare för spelbolaget Bethard, kan i en exklusiv intervju med Betting.se avslöja att de gjort klart med sitt och spelbranschens största förvärv genom tiderna. Det är ingen mindre än Zlatan Ibrahimovic som inte bara blir ambassadör för Bethard – han har även gått in som delägare i bolaget.

Bethard bonus

Ja, mitt bland alla tråkiga träningslandskamper har det slagit ner en transferbomb utan dess like inom spelvärlden. Sveriges genom tiderna bästa fotbollspelare Zlatan Ibrahimovic har tagit klivet in i spelbranschen och Bethard i en affär som slår alla andra de spelbolagens med hästlängder.

Känslomässigt första möte

Ända sedan starten av det svenska spelbolaget Bethard har målsättningen varit tydlig; de ska bli ett ledande spelbolag på spelmarknaden. I och med förvärvet av Zlatan Ibrahimovic kan man inte annat än att konstatera att de kommit en bra bit på vägen. Sedan tidigare är skådespelaren Dragomir Mrsic med på tåget och nu står det alltså klart att ännu en tung pjäs ansluter sig till Bethard-familjen.

Föregående veckor har präglats av ihärdiga rykten om ”Ibras” intåg i spelbranschen, men så länge han spelade för Manchester United var detta inget som kunde bli verklighet. Det engelska fotbollsförbundet har nämligen stränga regler angående aktiva spelares inblandning i spelbranschen. Därför var det nog inte speciellt många som höjde på ögonbrynen när det blev officiellt att Zlatan bröt sitt kontrakt med Manchester United i torsdags förra veckan.

36-åringen har ända sedan tiden i PSG omgärdats av rykten som placerade honom på andra sidan Atlanten och det var väl egentligen bara en tidsfråga innan svensken skulle ta klivet och försöka erövra även det stora landet i väst. Därför kom det som ett brev på posten bara timmar senare när Ibrahimovic presenterades av Los Angeles Galaxy i full mundering. Detta kommer med största sannolikhet att bli legendarens sista klubbadress och planeringen för livet efter fotbollskarriären är redan i full gång. Erik Skarp är såklart oerhört nöjd med sitt förvärv, inte minst för att han är en stor supporter av Malmö FF och därmed har följt Zlatans karriär ända sedan barnsben.

- Det var känslomässigt för mig som har följt Zlatan under snart 20 års tid. Vi har sett honom prestera om och om igen på TV, jag har läst hans bok, sett intervjuer och sammanhang han varit med i. På något sätt kände jag redan innan mötet att jag hade en relation med honom, just för att man sett honom så pass mycket. När jag satt i rummet och dörren öppnades och Zlatan står en meter ifrån… Då är det något som sköljer över mig. Det är en mäktig känsla som är svår att sätta ord på, här träffas vi och ska försöka skapa ett samarbete, beskriver Erik känslofyllt.

Avslöjar hemligheten bakom

Dessutom kan Erik Skarp avslöja hemligheten bakom varför Zlatan valde att samarbeta med just Bethard. Zlatan Ibrahimovic är på många sätt väldigt unik, och med sin självsäkra stil och oerhörda vinnarmentalitet är det inte konstigt att han varit eftertraktad bland i princip alla svenska spelbolag. Men samtliga har misslyckats med att knyta åt sig malmöiten – tills Bethard dök upp.

- Som jag förstått har det att göra med sättet som vi kommunicerade och hur vi vill bygga vårt företag. Det handlar inte bara om pengar. Det handlar om människorna man arbetar med, hur man vill göra saker och vilket mindset man har. Det är där jag tror att vi lyckades skapa ett intresse trots att vi från början var helt okända för honom. När Zlatan fick höra om Bethard och vår winners dare more-attityd kände han nog snabbt att det här är något som han vill associeras med. Han känner igen sig själv i vad varumärket står för, och det tror jag var nyckeln, säger Skarp, vars företag kammade hem pris för ”A Great Place to Work” på International Gaming Awards 2018.

Detta är även något som Zlatan med egna ord bekräftar och enligt Erik är detta Zlatans egna ord om samarbetet:

”I’m used to win, I won a lot. I’m looking forward to win with you at Bethard. Bethard is the only betting company that managed to catch my attention. Because I share the idea that winners dare more”.

När nu Zlatan går in som delägare i spelbolaget vill Erik Skarp och Bethard passa på att bland annat genomföra en varumärkesförändring med hjälp av superstjärnan. Skarp utvecklar:

- Bethard uppfattas som aningen hårt, vilket är förståeligt, och vi känner att det har blivit en överdriven spinn vilket vi själva också varit med och bidragit till. Vi känner att det är dags att ta ett rejält kliv in mot mitten och bli något mjukare. Detta är en resa som startar måndagen den 26 mars. Då lanseras vår nya identitet i samband med en reklamfilm som vi arbetat fram tillsammans med Felix Herngren.

Den första reklamfilmen som alltså ska vara startskottet på förändringen är regisserad av Felix Herngren och kommer att visas i svensk TV med start 26 mars. Medverkande kommer tillskottet Zlatan Ibrahimovic samt den befintliga ambassadören Dragomir Mrsic att vara.

”Måste förtjäna att synas på Zlatans sociala medier”

Det är ju även så att Zlatan Ibrahimovic med åren och prestationerna på planen skapat en oerhört stor följarskara via sina sociala medier, vilket Bethard vill kunna utnyttja. Men Erik Skarp är noga med att poängtera att det kommer att krävas ett oerhört jobb för att få synas där.

- På Zlatans sociala medier får man uppmärksamhet om man förtjänar det. Det handlar om att Zlatan ska kunna stå för det han gör. Är det vi gör riktigt bra kommer vi att synas. Han är extremt engagerad och det sätter höga krav på oss.

På frågan om det betyder något om var Zlatan spelar och vilka beslut han fattar angående sin fotbollskarriär är Erik Skarp tydlig med att det inte spelar någon som helst roll för Bethard.

- Vårt samarbete är redan utstakat, vi bygger detta som en del i Zlatans karriär efter fotbollen, vi bygger inte detta på Zlatan fotbollsspelaren för den är vi medvetna om att den kan ta slut när som helst. Vi är inte beroende av att Zlatan ska spela fotboll, vi uppmuntrar det självklart för att vi älskar att se honom på planen.

Är du sugen på att läsa mer om Erik Skarps intervju är det bara att klicka dig in på Betting.se, där du hittar intervjun i sin helhet.