Virtual reality är ett ord för allt som har med en virtuell och datoranimerad verklighet att göra. Idén är att användaren genom att använda ett hjälpmedel i form av ett par VR-glasögon som är kopplade till en dator med en förprogrammerad mjukvara kan ta del av en datoranimerad värld som bara är synlig för användaren själv. Eftersom enbart fantasin sätter gränserna för vad som är möjligt att skapa med virtual reality finns en oändlig mängd användningsområden.

VR casinon

Hittills har forskning och utveckling på området virtual reality främst varit inriktad mot militära och medicinska användningsområden, men det är solklart att tekniken också kan ha stora användningsområden när det gäller underhållning, såsom till exempel casino på nätet.

Skenbart virtuella casinon i 3D har funnits i ett par år nu, men när nu hårdvara i form av produkter som exempelvis Oculus Rift och HTC Vive lanseras finns stora möjligheter för nätcasinona att erbjuda spelarna en betydligt mer spännande och intressant casinoupplevelse. Det är egentligen bara en tidsfråga innan virtual reality casino introduceras online.

Virtuellt casino på nätet kommer förmodligen att revolutionera casinounderhållning online. Som det är nu finns två typer av casino, nämligen spel du spelar ensam mot huset i en mer eller mindre statisk miljö och spel du spelar mot riktiga dealers över videolänk (live casino). Sistnämnda ger en lite mer autentisk spelupplevelse, men du är ändå ”fast” framför din skärm. Med virtual casino blir du mer fri att utforska ett casino och kan navigera mellan enskilda spel och till och med mellan olika avdelningar i äkta 3D. Det kommer att ge en mycket mer uppslukande upplevelse.

Tänk dig att kunna släppa musknappen och i stället göra en rörelse med en till VR-hjälmen kopplad handkontroll för att sätta igång ett snurr på en spelautomat eller placera ut marker på ett spelbord! Och tänk dig att kunna välja mellan olika datorgenererade casinon som bygger fysiska förlagor i exempelvis Las Vegas!

Virtual reality casino är i sin linda, men vi har redan sett exempel på hur ett VR-casino kan se ut och under de kommande åren kommer VR-casino förmodligen att vara den snabbast växande formen av casino på nätet.

Virtual reality glasögon och headset

Vi är långt ifrån att kunna ta del av virtuella verkligheter i form av exempelvis holodäcket på rymdskeppet Enterprise från Star Treks universum, och för att ta del av VR-underhållning krävs hårdvara som man fäster såsom en hjälm på huvudet. Tidigare VR-hjälmar/VR-glasögon har varit högst otympliga saker, men de nya produkterna som släpps 2016 och 2017 är behändiga. De väger inte mer än ett halvt kilo och med smarta avlastningspunkter blir de ganska behagliga att bära även under längre perioder.

Oculus Rift

Oculus Rift från företaget Oculus RV (ägs av Facebook Inc.) är pionjären inom virtual reality för konsumentmarknaden. Man lanserade en ganska färdigutvecklad produkt redan 2012 och nu under 2016 kommer företaget ut med flaggskeppet Oculus Rift. Idén är att den här hårdvaran, som består av ett par VR-glasögon modell större med en OLED-skärm för varje öga, ska bli den produkt som för virtual reality in i vardagsanvändarens vardagsrum och det finns mycket som tyder på att produkten blir en succé. Samtidigt som Oculus förfinar sin VR-hjälm utvecklar man också handkontroller av olika slag så att användaren ska kunna interagera på ett enklare sätt med den virtuella verkligheten. Med smarta handkontroller blir det betydligt enklare att trycka på rätt knappar på spelautomaterna på virtual casino!

Annan hårdvara för virtual reality

Andra tillverkare som är på gång med hjälmar och glasögon för virtual reality är Sony, Samsung, HTC och OSVR. Sonys projekt är kanske det mest spännande. Kodnamnet är Project Morpheus och idén är att skapa en produkt som är skräddarsydd för spel till PlayStation 4.

Det är inte bara inom virtual reality-hjälmar som utvecklingen går snabbt. Det finns också en rad företag som är verksamma med att ta fram kringprodukter för att göra den virtuella spelupplevelsen ännu mer verklig. Virtuix Omni är ett bra exempel. Denna produkt består av en sorts löpband som mäter rörelser i alla riktningar och idén är att den ska kunna användas i exempelvis actionspel.

Annan onlineunderhållning med VR

Det finns, som du förstår, inga som helst begränsningar med VR och i framtiden kommer vi förmodligen att kunna ta del av en större del av den underhållning vi nu mer statiskt upplever genom skärmen på ett par VR-glasögon. Om vi får gissa tror vi att både befintliga och nya sociala nätverk kommer att hoppa på VR-trenden så fort det bara är möjligt. Med VR för sociala nätverk skulle man kunna träffas ”på riktigt” bara alla användare har en VR-hjälm på huvudet. Det är nog också fullt möjligt att det kommer att finnas ett antal aktörer om kombinerar datorspel, casino och sociala nätverk i en produkt och på så sätt skapar en större virtuell värld full av interaktivitet.

Virtual reality – ingen nyhet

Virtual reality som idé är ingen nyhet och den första skarpa hårdvaran med VR-hjälmar lanserades för konsumentmarknaden redan i mitten av 1990-talet. Dessa hjälmar var dock klumpiga tingestar och prislapparna var enorma. Att antalet applikationer var minimalt och att nyttan av dem var obefintlig gjorde att den första generationen av virtual reality-underhållning snart gick i graven.

Efter ”floppen” med VR för konsumentmarknaden för några decennier sedan har det inte hänt så mycket på den här fronten fram tills nu. Inom militären och forskningsvärlden har utvecklingen dock fortsatt löpande. I det militära har högst avancerade (och mycket dyra!) VR-glasögon och applikationer använts i mer än ett decennium för träning inom både flyg och närstrid. Forskning kring VR och terapi, till exempel när det gäller fobier, ligger också långt framme.