Folkbollen logoDivision 4 i den svenska herrfotbollen är kanske den mest ”äkta” divisionen i seriesystemet. Intresset för fotbollen är genuint och det faktum att det i praktiken inte finns några pengar inblandade gör att allt hänger på det ideella engagemanget.

NordicBet har under ett par år satsat lite extra på Division 4, både när det gäller att ta fram odds på matcherna i serierna och att uppmärksamma denna gräsrotsnivå lite extra. Sistnämnda var anledningen till att man 2013 lanserade Folkbollen, som är en satsning genom vilken NordicBet vill lyfta fram lag, spelare och profiler på Division 4-nivå.

I år har NordicBet vidareutvecklat konceptet Folkbollen något. Bland annat kommer man att presentera en hel del statistik och annat skoj från Division 4 på kampanjsajten. Varje månad kommer du att kunna läsa fakta om bland annat:

  • Månadens skyttekung
  • Bästa målvakt
  • Laget med flest mål framåt
  • Laget med bäst formkurva.

Tre priser ska delas ut

Grunden i konceptet Folkbollen är de tre utmärkelserna som NordicBet delar ut. Utmärkelserna gäller:

  • Årets eldsjäl
  • Årets skyttekung
  • Årets lokala fotbollsblogg

Priset för årets skyttekung går naturligtvis till den spelare som stänker in flest mål under säsongen. Förra året vann Viktor Olsson från FBK Karlstad detta pris. Med sina otroliga 49 mål totalt var han ganska ohotad i toppen. Vem som vinner utmärkelserna för årets eldsjäl och årets lokala fotbollsblogg avgörs emellertid av en jury och det är fritt fram för vem som helst att nominera kandidater till utmärkelserna.