slamSLAM är en engelskspråkig baskettidning som ges ut i USA. Det går att prenumerera på SLAM och får den skickad till Sverige. Det finns inte någon svensk upplaga av SLAM, däremot en kinesisk (SLAM China) och en filipinsk (SLAM Magazine Philippines).

Slam fokuserar på USA och ges ut under hela basketsäsongen (10 nummer per år). Slam lanserades år 1994 och bjöd på en kombination av basket och hip hop – två områden som var på stark frammarsch vid den här tidpunkten och som hade många gemensamma beröringspunkter.

Slam handlar om basket på alla nivåer, och blandar matchanalys, profilporträtt och intervjuer med artiklar om musik och stil. Tidningen är också berömd för sina populära SLAMups posters. Över lag marknadsför Slam basket, hip hop-musik och hip hop-kultur (inklusive klädstil) som olika aspekter av samma enhet, något som även återspeglas i annonserna.

Det är Source Interlink Media i New York City som publicerar Slam.

Exempel på avdelningar som brukar finnas med i varje nummer av SLAM

  • Slam-a-da-month

    Ett fotografi på en slam dunk tillsammans med en kort artikel. Det är vanligen slam dunks från MBA-spelare som visas, men ibland förekommer även slam dunks på college-nivå.

  • Trash Talk

    Läsarna får risa och rosa förra numret.

  • Noyz

    Skämt om aktuella baskethändelser.

  • The SLAM High School Diary

    Slam väljer ut en lovande basketspelare som fortfarande är i high school, och låter spelaren föra dagbok. Exempel på spelare som valts ut är Stephon Marbury (1995), Edmund Saunders (1997), LeBron James (2002), Kevin Love (2007) och Andrew Harrisson & Aaron Harrison (2013).

  • The Rookie Diary

    Varje år väljs en nybörjare i NBA ut som får föra dagbok över sina upplevelser som ny i ligan.

Historia

Slam grundades av Dennis Page på Harris Publications, och Cory Johnson var tidningens förste chefredaktör. Många av de avdelningar som skapades för det allra första numret finns fortfarande kvar idag, såsom Slam-a-da-month.

Peterson Publishing köpte Slam år 1998, och redan nästa år blev Peterson Publishing uppköpta av brittiska EMAP. EMAP sålde Slam (tillsammans med mycket annat som hade fokus på USA) till sydafrikanska Primedia, och när Primedia bestämde sig för att lämna tidningsbranschen hamnade Slam hos Source Interlink där tidningen förblivit sedan år 2007.